Årskrönika 2020!

Tänkte ge mig på att skriva en liten årskrönika över året 2020. Alla vet ju att det inte blev ett vanligt år när det gäller speedway eller för den del all sport. Men här blir det tankarna om speedway.

Jag startade denna sida i januari 2020 och i början blev det lite artiklar om säsongen som kördes i Australien. Sedan blev det några intervjuer med lite ungdomsförare. Efter detta så tänkte man att snart får man åka och kolla speedway och skriva artiklar om matcherna. Men så blev det inte riktigt, nog blev det några matcher live men bara i Målilla då man har lite uppdrag åt Dackarna.
Hade ju tänkt försöka besöka några ungdomsmatcher och få till lite artiklar om dessa och även besöka allsvenska matcher. Men som ni vet blev allsvenskan helt inställd och ungdomsspeedway kördes ju på men utan att man fick besöka matcherna.

I Polen kördes tävlingarna igång så småningom och ska jag vara härlig så har jag nog aldrig sett så många matcher från Polen som jag gjorde detta året och detta tack vare att ESS sände dessa matcherna. Så nästan varje söndag satt man och kollade och fick rapportera resultaten från matcherna här på sidan.

Även i Sverige kom ju matcherna igång i Bauhausligan. Dock blev upplägget ett helt annat men man fick se speedway i Sverige också. Tycker upplägget blev riktigt bra till slut. Många unga svenska förare som fick chansen att köra mycket matcher i den högsta ligan. Vilket jag tror vi kommer ha nytta av längre fram. Fanns många förare som tog stora steg framåt i sin utveckling. Tycker även att matcherna var underhållande att se även utan alla toppförare. Kom väl in några höjdare i slutet av serien i vissa lag. Ska jag vara ärlig så hade vi klarat oss utan dessa.
När serien var slut så stod Masarna som svenska mästare detta konstiga år.

Även GP-serien blev helt annorlunda detta året. Det blev 8 deltävlingar varav 6 gick i Polen och 2 i Tjeckien. Upplägget blev tävling fredag/lördag vilket jag tycker var bra och borde stanna. Borde kunna bli mer publik om man har tävlingar två dagar efter varandra på samma ort förutsatt att det finns möjlighet att inackordera folk vilket kan bli problem på ett sånt ställe som Målilla.

Själva tävlingar blev riktigt bra med många härliga tävlingar. För att inte tala om svensk synvinkel då Fredrik Lindgren var med i kampen om VM-titeln länge i serien. Nu blev det en tredje plats till slut. Han lyckades vinna en tävling vilket blev för lite i detta poängberäkningssystemet som blev detta året.
Om man ser att Bartosz Zmarzlik vann fyra tävlingar så förstår man att man måste vinna tävlingar för att kunna titulera sig världsmästare.Bartosz Zmarzlik 3jpg

Nu får vi hoppas att säsongen 2021 blir mer vanlig än året som var. Vi får hoppas att detta året inte har förstört ekonomin allt för mycket för klubbarna. Vi fans får göra allt vi kan för att svensk speedway ska kunna leva vidare genom att stödja klubbarna på alla sätt vi kan.
Jag hoppas verkligen inte att de klubbarna som plockade i stjärnförare under slutet av den gångna säsongen gjort bort sig ekonomiskt.

Så nu går jag in på mitt andra år med speedwaynews.se och ser fram mot utvecklingen av sidan. Tar gärna emot samarbetspartner där vi kan hjälpas åt att utveckla våra idéer. bara skicka ett meddelande så kommer vi fram till något bra tillsammans.

I och med denna lilla återblick med mina tankar över året så vänder vi blad och fortsätter med ett nytt speedway-år 2021.